rozwiń |
PROCES REGENERACJI |
|
 |
1 |
ROZEBRANIE TURBOSPRĘŻARKI |
Pierwszym etapem regeneracji jest rozkręcenie turbosprężarki na części pierwsze. Po rozebraniu sprawdzamy stan techniczny zużytych podzespołów oraz sprawność actutatora pneumatycznego lub elektronicznego. Na podstawie zużycia części stwierdzamy przyczynę uszkodzenia turbiny. |
|
|
 |
2 |
CZYSZCZENIE |
Następną fazą jest czyszczenie elementów turbiny ze starego oleju i innych nieczystości. W celu dokładnego czyszczenia używamy specjalnych myjek. |
|
|
 |
3 |
SZKIEŁKOWANIE - PIASKOWANIE |
Wyczyszczone części zostają poddane piaskowaniu. Dzięki skiełkowaniu możemy pozbyć się reszty zabrudzeń, z którymi nie poradziły sobie myjki (np. rdza). Po tym procesie elementy lśnią jak nowe i otrzymują "drugą młodość". Piaskowanie szklaną mikro kulką nie powoduje uszkodzeń materiałów. |
|
|
 |
4 |
PRZYGOTOWANIE NOWYCH CZĘŚCI |
W trakcie szkiełkowania zespół mechaników przygotowuje nowe części do turbosprężarki, które zostaną wymienione na podstawie stwierdzonego rodzaju uszkodzenia. |
|
|
 |
5 |
PRZYGOTOWANIE NOWEGO RDZENIA LUB TULEJOWANIE STAREGO |
Wymieniamy rdzeń (chra) na fabrycznie nowy lub w wykonujemy tulejowanie starego. Nowy rdzeń jest już przygotowany do montażu i sprawdzony na wysokoobrotowej wyważarce. Natomiast toczenie obudowy łożyskowań wymaga niezwykłej precyzji. Elementy rdzenia są dokładnie mierzone i obrabiane na tokarce. Efektem końcowym jest uzyskanie wymiarów nominalnych. Nie zawsze rdzeń nadaje się do tulejowania. Znaczące uszkodzenie jak np. pęknięcie wymaga wymianę całej obudowy na nową. |
|
|
 |
6 |
WYMIANA WSZYSTKICH CZĘŚCI RDZENIA ORAZ JEGO MONTAŻ |
Jeżeli rdzeń składamy w odzyskanej obudowie to przygotowujemy wszystkie nowe części. Wymieniamy: wirnik, koło kompresji, talerz aluminiowy, zestaw naprawczy w skład którego wchodzą (łożyska ślizgowe, łożysko oporowe, odrzutnik oleju, podstawka odrzutnika, pierścienie uszczelniające, pin ustalający łożyska ślizgowego, oringi uszczelniające, nakrętka koła kompresji, śruby montażowe). Następnie wszystkie elementy montujemy w korpusie. |
|
|
 |
7 |
DOWAŻENIE RDZENIA I KONTROLA SZCZELNOŚCI |
Doważenie rdzenia jest kluczowym elementem poprawnej naprawy turbosprężarki. W tym celu używamy wyważarek wysokoobrotowych dwóch światowych producnetów: Schenck - TBsonio oraz Cimat - CMT 48 VSR. Prędkość wyważania rdzenia sięga od 160.00 obr / min. do 300.000 obr / min., czyli do warunków przybliżonych w pracy silniku. Obie maszyny pod względem dokładności pomiaru są porównywalne z maszynami producentów turbosprężarek, dzięki czemu turbo jakościowo praktycznie nie odbiega od poziomu fabrycznie nowej turbiny. |
|
|
 |
8 |
WYMIANA LUB CZYSZCZENIE ZMIENNEJ GEOMETRII |
Jeżeli turbosprężarka jest wyposażona w układ zmiennej geometrii VNT/VTG, to nasza usługa obejmuje jej wymianę na nową lub czyszczenie. Wszystko jest zależne od jej zużycia. Preferujemy wymianę na nową, ale jeżeli mechanizm jest w 100% sprawny i wymaga tylko czyszczenia to wkładanie nowego nie ma sensu i cena za usługę jest niższa. |
|
|
 |
9 |
MONTAŻ RDZENIA Z OBUDOWAMI |
Gotowe wszystkie elementy turbosprężarki zostają złożone w całość. Do skręcania używamy zawsze nowych śrub. |
|
|
 |
10 |
SPRAWDZANIE PNEUMATYCZNEGO LUB ELEKTRONICZNEGO AKTUATORA |
Testujemy sprawność aktuatora. W przypadku jego wadliwości, wymieniamy na nowy. Do prawidłowej diagnozy i ustawienia służą nam takie urządzenia jak Actutest 4000, ATD-1, APD-1. |
|
|
 |
11 |
USTAWIENIE ZMIENNEJ GEOMETRII |
Do ustawienia mechanizmu zmiennej geometrii używamy maszyn: CIMAT TurboTest oraz maszynę produkcji niemieckiej firmy VISCOM Automotive GMBH VISCOM® FLOWBENCH EDITION | PREMIUM. Maszyny te cechuje niezwykła dokładność pomiaru oraz ogromna baza danych dzięki której można ustawić ponad 95% turbosprężarek dostępnych na rynku. Testujemy przepływ spalin przepływ spalin przez łopatki zmiennej geometrii oraz wydajność turbosprężarki. Wyniki pomiarów kilku położeń aktuatora porównywane są z parametrami fabrycznie nowych turbosprężarek w celu osiągnięcia tego samego poziomu doładowania. |
|
|
 |
12 |
PAKOWANIE TURBOSPRĘŻARKI ORAZ WYSYŁKA |
Ostatnim etapem jest zabezpieczenie wlotów turbosprężarki plastikowymi dekielkami oraz bezpieczne jej zapakowanie. Profesjonalne pakowanie daje nam 100% pewność, że towar nie ulegnie uszkodzenie podczas transportu. |
|
|
rozwiń |
PARK MASZYN |
|
 |
Schenck TBsonio Wysokoobrotowa wyważarka do rdzeni turbosprężarek
TBsonio umożliwia sprawdzenie parametrów dynamicznych turbiny w całym zakresie, a następnie podaje dokładnie wartość masy niewyważenia do korekcji. Dzięki temu urządzenie posiada wydajność i dokładność pomiarową porównywalną z maszynami produkcyjnymi. Turbosprężarki podczas eksploatacji osiągają obroty od 160.000 obr./min. do 250.000 obr./min. – bardzo małe nawet 300.000 obr./min. Przy takich obrotach nawet najmniejsze niewyważenie powoduje znaczne drgania, które objawiają się w postaci silnych szumów i powodują znaczne obciążenie łożysk. Korzystanie z TBsonio gwarantuje nam zmieszczenie się w dopuszczalnej tolerancji, która wynosi jedynie kilka tysięcznych grama - dzięki czemu zapewnia wyjątkowo cichą pracę i długi okres eksploatacji turbosprężarki.
|
|
 |
CIMAT CMT 48 VSR Wysokoobrotowa wyważarka do rdzeni turbosprężarek
CMT 48 VSR charakteryzuje się bardzo dużą dokładnością pomiaru. Ten typ wyważarki stosujemy wtedy, gdy chcemy sprawdzić, czy przy prędkościach obrotowych zbliżonych do znamionowych, wystąpią dodatkowe zjawiska dynamiczne na wirniku. Może to być na przykład odejście „zimnego" koła z osi wirowania np. na skutek ugięcia końcówki osi pod wpływem obciążenia momentem siły. Proces wyważania przebiega w jednej płaszczyźnie korekcyjnej, po stronie „zimnej", przy prędkości obrotowej do 280.000 obr/min. Urządzenie podobnie jak maszyna TBsonio pod względem dokładności pomiaru jest porównywalna z maszynami producentów turbosprężarek, dzięki czemu turbo jakościowo praktycznie nie odbiega od poziomu fabrycznie nowej turbiny.
|
|
 |
CIMAT TurboTest Sprawdzanie i regulacja układów zmiennej geometrii
TurboTest to urządzenie służące do sprawdzania i regulacji układów zmiennej geometrii oraz do pomiaru wydajności turbosprężarek. Urządzenie posiada dwa tryby pracy. Tryb statyczny, który umożliwia regulację geometrii przy unieruchomionym wirniku, a także tryb dynamiczny, który symuluje warunki pracy turbosprężarki w samochodzie. W trybie dynamicznym turbina jest smarowana olejem o odpowiedniej temperaturze i ciśnieniu. Dzięki temu regulacja zmiennej geometrii może odbywać się na obrotach, których wartość jest wyświetlana. Wiąże się z tym możliwość pomiaru nie tylko przepływu przez łopatki zmiennej geometrii, ale także, co najważniejsze, wydajności regenerowanej turbosprężarki. Wyniki pomiarów kilku położeń aktuatora porównywane są z parametrami fabrycznie nowych turbosprężarek w celu osiągnięcia tego samego poziomu doładowania.
|
|
 |
VISCOM® FLOWBENCH EDITION | PREMIUM Sprawdzanie i regulacja układów zmiennej geometrii
Cechuje ją niezwykła dokładność pomiaru oraz ogromna baza danych dzięki której można ustawić ponad 95% turbosprężarek dostępnych na rynku. Maszyna sprawdza przepływ spalin przez łopatki zmiennej geometrii oraz wydajność turbosprężarki. Dzięki tej maszynie radzimy sobie z większością zaworów producentów, prawidłowo ustawiamy ramię zaworu do pozycji startowej oraz osiągamy poziom doładowania porównywalny do fabrycznie nowej turbosprężarki.
|
|
 |
CIMAT Actutest 4000 Sprawdzanie działania i ustawiania elektronicznych i pneumatycznych aktuatorów
Urządzenie składa się z dwóch części: pneumatycznej dla podłączenia aktuatorów pneumatycznych oraz jednostki centralnej do sterowania częścią pneumatyczną służącą do testowania i regulacji aktuatorów elektronicznych. ActuTest współpracuje z elektronicznymi aktuatorami typu: 3K SIEMENS VDO, GARRETT by HONEYWELL, GARRETT HELLA, TOYOTA, MITSUBISHI, BorgWarner KKK, IHI. MITSUBISHI, BorgWarner KKK, IHI.
|
|
 |
ATD-1 Tester zaworów elektronicznych turbosprężarek
Zaawansowane urządzenie służące do diagnozy problemu oraz ustawiania elektronicznych zaworów sterujących zmienną geometrią turbosprężarki. Urządzenie współpracuje z elektronicznymi aktuatorami typu: 3K SIEMENS VDO, GARRETT by HONEYWELL, GARRETT HELLA, TOYOTA, MITSUBISHI, BorgWarner KKK, IHI, Holset, Hitachi, Sonceboz.
|
|
 |
APD-1 Programowanie sterowników elektronicznych
Programator APD-1 posiada funkcję odczytywania i zapisu pamięci sterownika. Dzięki temu możliwe jest kopiowanie sterowników oraz dowolne modyfikacje zakresów pracy i kątów wychylenia dźwigni wszystkich rodzajów sterowników elektronicznych.
|
|
|
rozwiń |
NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI CZĘŚCI |
Na czym polega najwyższa jakość ? Oprócz stosowania najnowszych technologicznie maszyn i pracy wykwalifikowanej kadry, kluczowym elementem jest stosowanie najwyżej jakości części. Dopiero połączenie tych wszystkich czynników pozwala uzyskać w pełni satysfakcjonujący efekt, który zadowoli najbardziej wymagających Klientów. Do naprawy zawsze używamy oryginalnych części lub zamienników renomowanych producentów, które parametrami dorównują oryginałom.
Tanio nie znaczy dobrze Stosowanie wątpliwej jakości materiałów jest częstym zjawiskiem na rynku regeneracji turbosprężarek. Wiele firm wykonuje naprawę stosując części używanych bądź najtańszych, pochodzenia chińskiego, co skutkuje słabym efektem końcowym. Przez takie działanie usługa regeneracji jest źle postrzegana przez konsumentów. Sprzedając nowe turbosprężarki zauważyliśmy znaczne zniechęcenie Klientów do usługi naprawy lub zakupu regenerowanego turbo. Dlaczego się tak dzieje ? Poniżej opisujemy 5 najczęściej popełnianych błędów popełnianych przez firmy regenerujące turbosprężarki.
1. WIRNIK TURBOSPRĘŻARKI Jest jednym z najważniejszych podzespołów całego układu wirującego. Warunki, w których pracuje, czyli: wysokie temperatury spalin i obroty w przedziale 150 000 - 280 000 obr./min. zmuszają producentów do stosowania odpowiednich stopów metali oraz perfekcyjnego wykonania. Wymieniana część powinna być zgodna z oryginałem zarówno pod względem składu stopów jak i jego wagi. Analizując rynek zauważyliśmy, że tańsze chińskie części znacznie różnią się od oryginału. Waga gorszej jakości zamienników jest większa od 20% do nawet 40%, co oznacza zastosowanie gorszej jakości materiałów oraz niestaranne wykonanie.
STOSOWANIE UŻYWANEGO WIRNIKA
Prawidłowo osadzony pierścionek uszczelniający w rowku wałka pełni istotną funkcję uszczelnienia turbosprężarki. Częstym uszkodzeniem jest wytarcie rowka przez pierścień uszczelniający, co skutkuje powiększeniem szczeliny między pierścieniem a ścianami rowka. Firmy, które stosują używane wirniki roztaczają wtedy rowek pod większy wymiar pierścienia. Niestety, zapominają, że powierzchnia wałka jest utwardzona i przez jego roztoczenie przebijają się do powierzchni nieutwardzonej. Taki element szybciej się zużywa przez co będzie puszczać olej.
2. KORPUS TURBOSPRĘŻARKI (OBUDOWA RDZENIA) Jedna z najdroższych jeżeli chodzi o części turbosprężarki. Jego naprawa wymaga nienagannej perfekcji i tolerancji w setnych mm. Jesteśmy zwolennikami wymiany obudowy na fabrycznie nową, a jeżeli naprawiamy to stan podzespołu musi nam na to pozwolić. Roztoczenie obudowy korpusu i osadzenie tulejki oraz wymiana zestawu naprawczego nie daje zawsze oczekiwanego rezultatu.
3. ZESTAW NAPRAWCZY Elementy, które wchodzą w skład zestawu naprawczego, podobnie jak wirnik, muszą być wykonane z odpowiednich stopów i mieć wagę, jak w oryginale. Niestety ,tutaj też tańsze chińskie zamienniki są często używane przez mechaników.
4. ZMIENNA GEOMETRIA Odpowiada za sprawność i doładowanie turbosprężarki. Jeżeli element ma braki na łopatkach lub jest pokrzywiony to nie nadaje się do ponownego użytkowania. Próby jego ratowania poprzez prostowanie łopatek lub składanie z dwóch uszkodzonych elementów w jeden dają marny skutek. Wielu mechaników o tym zapomina. Turbosprężarka z takim mechanizmem zmiennej geometrii nie będzie pracowała właściwie i użytkownik zauważy to przez niedoładowanie lub spadek mocy. Dodatkowo turbosprężarka wyposażona w VNT/VTG wymaga ustawienia i sprawdzenia przepływu. Do tego potrzebne są specjalistyczne maszyny, w które nie każda firma jest wyposażona.
5. AKTUATOR PNEUMATYCZNY LUB STEROWNIK ELEKTRONICZNY Oba elementy odpowiadają za sterownie doładowaniem. Jeżeli aktuator pneumatyczny (siłownik, zawór) ma uszkodzoną membranę, to wymaga wymiany. Elektroniczne sterowniki też nie zawsze da się naprawić. Dodatkowo wymagają odpowiedniego sprzętu do ustawienia ich pracy. Bark wiedzy i sprzętu skutkuje źle naprawioną turbosprężarką.
Dlaczego my? Do każdej naprawy podchodzimy indywidualnie. Jeżeli otrzymujemy turbosprężarkę do naprawy, to pierwszym działaniem jest jej diagnoza oraz stwierdzenie przyczyny uszkodzenia. Dzięki temu służymy radą naszym Klientom i nie zostawiamy ich samych.
|